...

Pencerahan asas tentang hakikat-hakikat kehidupan . Semoga 'dunia' tidak ada pada hati kita tetapi ada di tangan kita. Semoga kecintaan pada dunia yang membawa kepada sifat-sifat negatif seperti tamakkan harta, kedekut untuk bersedekah, suka bermewah-mewah, tiada dalam hati kita. Semoga kecintaan pada Akhirat sahaja yang ada.. Di sana ada semua yang jauh lebih hebat dari di dunia.. Dunia sebaliknya diharap berada di tangan kita sahaja, bermaksud kita berkuasa mengawal dunia, kita memerintah dunia dengan keadilan, supaya syariat Islam yang membawa kesejahteraan tertegak. Bukan memerintah dunia sepertimana yang biasa berlaku, memerintah kerana inginkan kekayaan, kekuasaan dan kemasyhuran sehingga menindas yg lain... Wahai Kekasih-kekasih Allah.. Esok, risalah kita akan beroleh kedudukan paling tinggi, dakwah kita akan mendapat kemenangan, dan kalimat kita akan terdengar di mana-mana, kerana sesungguhnya Allah bersama kita. Bersemangatlah!

Tuesday, December 29, 2009

UMNO Masih Tidak Mahu Menggantikan Dasar Kebangsaan Dengan Dasar Islam.


Kewajipan Berpandukan al-Quran & as-Sunnah Dalam Membuat Sesuatu Dasar/ Keputusan

Dua sumber utama syari’at Islam adalah al-Quran dan as-Sunnah. Maka apabila al-Quran telah dijamin keabadiannya, tentu as-Sunnah pun demikian.
( Al-Hadits Hujjatun bi Nafsihi fi al Aqaid wa Al Ahkam, karya Muhammad Nashiruddin Al-Albani hal. 19-20)


Mengapa UMNO tidak mahu menggugurkan dasar kebangsaan dan bersedia menerima Islam sebagai dasar parti seperti yang dilakukan PAS sedangkan hukum mengutamakan al-Quran dan as-Sunnah (sumber panduan dan hukum dalam Islam) adalah wajib?


Mengapa UMNO kekal dengan dasar kebangsaan dan berkiblatkan undang-undang ciptaan manusia bernama Lord Reid? Adakah mereka takut apabila mereka memperjuangkan Islam, mereka terpaksa menyerahkan seluruh diri (jiwa raga) dan harta benda ke jalan yang diredhai Allah? Atau adakah mereka ragu-ragu dengan kesempurnaan sistem Islam?

Mesti Mencari Jawapan Setiap Permasalahan Berdasarkan al-Quran & as-Sunnah


Sebagai seorang Muslim, carilah jawapannya dalam al-Quran & as-Sunnah.


Allah SWT berfirman:- "Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jika kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu" Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta.


Semoga Allah memaafkanmu. Mengapa kamu memberi izin kepada mereka (untuk tidak pergi berperang), sebelum jelas bagimu orang-orang yang benar (dalam keuzurannya) dan sebelum kamu ketahui orang-orang yang berdusta?


Orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, tidak akan meminta izin kepadamu untuk (tidak ikut) berjihad dengan harta dan diri mereka. Dan Allah mengetahui orang-orang yang bertakwa.


Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan hati mereka ragu-ragu, karena itu mereka selalu bimbang dalam keragu-raguannya.

(at-Taubah ; 42-45)

Kesimpulan Dan Peringatan

Jangan ikuti jejak-langkah syaitan. Kawallah hawa nafsu. Hilangkan segala keraguan pada Islam. Ikutilah panduan dari al-Quran dan as-Sunnah / Hadith. Perjuangkanlah Islam... Semoga beroleh rahmat & keredhaan Allah SWT di dunia dan di akhirat....

Friday, December 25, 2009

Nota Untuk Diri



I LOVE MY JOB..............................!

-KERJA SEBAGAI SEORANG KHALIFAH.

-MENGERJAKAN APA YANG DISURUH ALLAH, MENINGGALKAN APA YANG DILARANG ALLAH.

-MENEGAKKAN AGAMA, MENTADBIR DUNIA DENGAN AGAMA. (MENTADBIR DUNIA DENGAN PRINSIP KEBENARAN, KEADILAN DAN SEGALA PRINSIP MURNI AJARAN ISLAM, BUKANNYA AUTOKRASI)

-SABAR DENGAN UJIAN YANG SEDANG MENIMPA, REDHA DENGAN KEPUTUSAN YANG DITERIMA.

-BERSYUKUR DAN BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH, KESEMPURNAANNYA TIADA TARA.

-BERJAYALAH ORANG YANG BERTAQWA. TAQWA ITU DI HATI.

-IKHLAS ADALAH KERJA HATI.

-HATI ADALAH ORGAN TERPENTING.

-IKHLAS SEMATA-MATA KERANA ALLAH SWT MENANDAKAN HATI ITU TIDAK MATI, MALAH SIHAT SEJAHTERA.

-HATI YANG BERSIH DAN SIHAT SEJAHTERA AKAN MENZAHIRKAN AKHLAQ YANG MULIA.

-JUSTERU, SENTIASALAH MEMBERSIHKAN HATI..!!

-ILMU ADALAH ALAT MENCAPAI TAQWA.

-DENGAN ILMU, KITA SEMAKIN YAKIN DENGAN KEBENARAN ISLAM.

-PERCAYA DENGAN YAKIN AKAN KEBENARAN ISLAM MEMBAWA KITA KEPADA TAHAP MUKMIN.

-MUKMIN PERLU MENINGKATKAN PENGHAYATAN DALAM BERAGAMA SEHINGGA MENCAPAI DARJAT MUTTAQIN.
(ORANG2 YG BERTAQWA)

-ILMU TIDAK BERGUNA JIKA TAQWANYA TIADA.

-SEKALI LAGI, TAQWA ITU DI HATI.

Dari Abu Dzarr, dia berkata, Rasulullah Shallallâhu 'alaihi Wa Sallam bersabda, “Takutlah kepada Allah di manapun kamu berada dan iringilah (balaslah) keburukan dengan kebaikan niscaya dia akan menghapusnya (kebaikan akan menghapuskan keburukan) serta pergauilah manusia dengan akhlak yang baik.”
(HR.at-Tirmidzi, yang berkomentar: Hadîts Hasan Shahîh)

Tanggungjawab Bersama Dalam Menangani Masalah Sosial



Masalah Sosial Semakin Meruncing


Masalah sosial semakin meruncing dan tidak mudah untuk diselesaikan. Apa tanggungjawab aku? Apa tanggungjawab kalian? Apa tanggungjawab NGO? Apa tanggungjawab PAS? Apa tanggungjawab kerajaan dalam menangani masalah ni?


Tanggungjawab aku ialah menyeru agar diri, keluarga dan masyarakat mengikuti Islam sepenuhnya dan menyeru kerajaan agar mengambil langkah lebih proaktif untuk membendung pelbagai masalah maksiat dan jenayah ini daripada berlaku..


Tetapi kes tetap berlaku..

‘With Great Power, Comes Great Responsibility’

Kenapa? Tanyalah pada setiap yang bertangungjawab terutama kerajaan sebab mereka mempunyai kuasa yang lebih bermakna, bermakna perlu lebih bertanggungjawab. Aktor Spider-man mengatakan; ‘With great power, comes great responsibility’..


Tetapi, harapkan pagar, pagar dah koyak-rabak dimakan syaitan dan hawa nafsu..


Kerajaan tidak akan dapat mengubah keadaan ini kalau tidak bersungguh-sungguh untuk mengamalkan Islam dengan sepenuhnya serta sibuk dengan agenda politik songsang..

Tugas Kita


Maka tugas kita semua seterusnya adalah pergi ke tengah masyarakat dan menyeru agar kerajaan ditukar kepada kerajaan yang lebih baik. PAS adalah yang terbaik. undilah PAS, undilah Pakatan Rakyat..!

Tidak Meletakkan Islam Sebagai Dasar : Punca Kepada Permasalahan Sosial



Masalah Sosial Parah


Dewasa ini, pelbagai masalah sosial seperti pergaulan bebas, zina dan pembuangan anak luar nikah berlaku. Ia perlu diselesaikan segera memandangkan setiap daripada kita adalah khalifah Allah yang dipertaggungjawabkan mentadbir Bumi.


Untuk menyelesaikan masalah-masalah ini, ia tidak boleh dilihat hanya dari satu sudut sahaja. Kita kena melihat dari keseluruhan aspek. Kesemua kita ada tangungjawab masing-masing.

Jangan Salahkan Kerajaan?

Ada pihak yang melarang kita mempolitikkan perkara ini, ‘jgn tuding jari kat kerajaan!!’, kata mereka, namun kita menanyakan kembali, bagaimana kita tidak menyatakan sedemikian jka pihak yang mempunyai kuasa paling besar yakni kerajaan pun tidak menjalankan tangungjawab dengan baik dan bersungguh-sungguh? Mereka seolah-olah hanya sekadar melepas batuk di tangga sahaja..


Semua pihak kena bersatu untuk menyelesaikan masalah termasuk para ibu bapa, guru & masyarakat. Jika pihak-pihak ini sudah mengusahakan yang terbaik namun kerajaan yang mempunyai kuasa dan pengaruh terbesar tidak menjalankan tugasnya dengan sempurna, maka ia tidak dapat diselesaiakan dengan optimum.

Tidak Ambil Peduli

Lihatlah bagaimana dasar penyiaran. Pelbagai filem yang bolah membawa kepada cara hidup yang tidak sihat diberikan permit pemasaran atas kapasiti hiburan seperti filem JALANG, PISAU CUKUR, , GUBRA dan yang terbaru 2012!


Perkara sebegini seolah-olah tidak diambil peduli oleh kerajaan sedangkan dari filem-filem sebeginilah, pelbagai gejala negatif timbul, malah ia boleh membawa kepada pemesongan aqidah..!! Apa tugas Kementerian Penerangan dlm hal ni?


Tidak sedar lagikah dengan perkara sebegini walaupun setelah lebih 50 tahun memerintah?

Tugas Kita


Jadi, jika kerajaan tidak mahu mengambil langkah yang sepetutnya dalam membendung pelbagai gejala sosial dengan cara yang betul, maka tugas kita sekarang adalah menukar kerajaan selain menggiatkan lagi usaha dakwah dan tarbiyyah melalui usrah, seminar, ceramah, penulisan blog dan lain-lain..


Ikutlah Islam sepenuhnya, Islam adalah penyelesaian.. Islam menyuruh kita memberikan amanah/tanggungjawab kepada yang berhak. Tanggungjawab memimpin negara bukan suatu perkara kecil dan mudah. Berikan tanggungjawab itu pada yg berilmu, amanah dan berkemampuan mentadbir negara dgn baik, bukannya pada parti yang terkenal dengan rasuah dan agenda politik songsang dalaman dan luaran… Jom boikot parti UMNO yang sudah busuk sehingga ke usus ini.. Undilah PAS, undilah Pakatan Rakyat,..!

Thursday, December 3, 2009

Dialog Dengan Penyokong UMNO (Isu Kronisme & Salah Guna Kuasa)



Jarir 'Abdillah: Isu kronisme mencetuskan perbalahan sejak dulu.. ingat lg zaman Uthman RA memerintah? beliau dikatakan pilih kasih sedangkan ianya tidak.. dlm Islam, ia memang dibenarkan kerana selain org yg dipilih itu berkelayakan, satu lg faktor yg tidak kurang pentingnya ialah kepercayaan kpd wakil yg dilantik.

sebab itu, Uthman R.A yg dijanjikan syurga melantik kaum-kerabatnya yg dekat.. kerana beliau sudah kenal wakil2 yg beliau lantik.. jadi, benarlah kata TGNA yg membenarkan tindakan beliau melantik ahli keluarga yg dekat menjawat jawatan2 tertentu...

jgnlah kerana salah faham yg sedikit begini menyebabkan ulama dicela.. kadangkala kita mencela ulama sedangkan kita tak sedar kita sendiri yg jahil dan tak mengerti perkara sebenar... penyokong2 UMNo selalu berperangai sebegini.. mencela ulama dlm keadaan sendiri jahil..ilmu tak dapat, yg dapat hanyalah hilangnya berkat.. jgn juga mencela TG Haji Hadi.. mgkin beliau juga salah fhm dgn situasi, ataupun kita yg tak memahami kenyataanya..wallahua'alam..

Berfikir dgn lebih dalam,.. selalu isu begini timbul kerana kita menyempitkan skop kita dalam menilai dan bersifat prejudis.. dikata politik dajal jika kronisme tak bertempat, adapun dlm kronisme bertempat ia dibenarkan.. bnyk perkara dan hukum Islam bersifat begini.. fahamilah.. jgn berfikiran sempit.. bertaubatlah UMNO..sama2 k


Penyokong UMNO: Pasal tu jgn asyik dok mengata org ibarat paku dulang paku serpih, mengata org dia yg lebih. Bila kena time sdr, muncul plk perkataan baru kronism bertempat dan kronism tak bertempat. Bertaubat la bro. Ajak sekl nik aziz tu, ckp kt pok nik tu yg belah umno ni mengucap sama macam dia dan yg dlm pas jugak. Degil lagi sebab kes kes lame, kenangan lame tu x blh di bawa bila dlm kepimpinan. Umno pun dah ramai kepimpinan baru tp dgn nama yg sama. Don't judge book by its cover bro, all the best. Salam persaudaraan Islam bro, nak sahut tak?


Jarir 'Abdillah: apsal lak? ko ni kena balik belaja ni..hehe. memangla. ok, kalo tengok ngumpat biasanya takleh kan? tp ada jugak mengumpat yg boleh.. g la bukak syarah Imam Nawawi tu.. samala jugak dgn kes ni.. korang sendiri yg tak reti bahasa.. pastu nak mencela ulama..tak malu ke? yes, dont judge a book by its cover pun ada keadaan dia, masa bila boleh diguna.. leh pikir camne..? ke tak paham jugak?hehe..

pak zaidi2..kesian aku tgk..taubatlah..hehe.. sama2 taubat


Penyokong UMNO:
Sdr jarir, ulama mana pun yg sdr nak refer, bagi satu rujukan utk tolak perpaduan dan menguatkan ummah? Salam persaudarran islam pun sdr tak sambut ape punye jahil ko ni. Klu org pegi luar negara terutama kt negara mat saleh, dia tak tanye ko imam mane, ko sokong hudud ke tak, bg salam dan kita jawab, yes brother. Brother se islam . Ape yg ko dasyat sangat yg ko dok tulis rujukan sana sini, imam sana imam sini tp sesama islam salam persaudaraan dan ukhwah ko tak sahut. Ko malaikat ke bro atau setan merupa manusia islam. Menjd suara iblis mengalakkan perpecahan islam. Time ko byk pulk ayat ko kuar nk cover kronism ko. Ko belajar ugama tinggi ape niat ko, nk tegakkan islam , melalui pas. Mcmana dgn dok hambur sana sini. Dgn dok maki sana sini, itu ke cara ko dakwah. Bagi aku satu list nama org org bukan islam yg pas dan plg bagus yg sdr islamkan. Tlg ye saya tunggu


Jarir 'Abdillah:
ni kritk peribadi namanya.. takkan marah kot?hehe.. cool la pakcik.. pasal salam pun nak bisang ke.. takkan semuanya nak tulis kat sini..
manala tau kan org jwb dalam hati..hehe...

yes, memang kita nak bersatu..tp, bersatu dlm Islam yg tulen la, jgn bersatu dgn hipokrit.. maki apa lak ni..hehe.. sape yg kuar perkataan 'setan' tu ek?hehe.. cool man..! cool.. =)

pak zaidi, jgn sokong hipokrit, jgn sokong pemimpin yg hina Islam, sebaliknya sokongla PAS..!


Penyokong UMNO:
Kepatuhan kpd kepimpinan islam semasa adalah dituntut , ulul amri. Spt jg mak bapa, hormat kpd mereka dituntu kecuali jika mereka suruh kita buat benda x betul. Baca komen lama sy di wall sy, negara islam mana yg hebat didunia ini, lebih hebat dr malaysia? Masa akan menentukan , bdk yg mcm sdr ni dok putar belit, jika hancur islam dan ketuanan melayu di bumi ini, org mcm sdr akan dibakar di neraka awal lg seblm org lain, ciri ciri org org munafik pemecah belah sdr seislam atas dasar nk kuasa dgn guna agama. Mana dia list org yg sdr dah islamkan dgn cara sdr dok berdakwah ni?


Jarir 'Abdillah: pak zaidi, apa yg pak zaidi nak kata sbnrnya, patuh ya.. memang patuh, tp patuh pun bertmpat.. takyahla nak persoal bertempat yg ni pulak. kita bukan bersing negara mana plg hebat, tp kita buat kerana Allah. kezaliman yg dibawa UMNO mestilah ditegur, kalo taknak dgr, haa.. taulah apa kita nak buat.. contoh: doa.. bukannya kita angkat senjata pun.. Cuma guna senjata doa.. kan bagus tu? kalau UMNO salah, tak perlula takut. Tak perlu beritahu berapa org yg dah diIslamkan.. takde motif. pak zaidi, sila tanggung fitnah terhadap yg kata kami nak kuasa dgn guna agama.. berani? terbalik tu, PAS nak dapatkan kuasa utk daulatkan agama.. UMNO pula main istilah 'sesama Islam' utk kepentingan kekalkan kuasa... nmpknya, UMNO yg ada ciri hipokrit@munafiq... again, ada ciri, aku tak tuduh tp kata ada ciri..

pak zaidi, umno ni la hipokrit, sendiri yg hina Islam.. pastu bila nak rebah.. sibuk melalak kata nak bersatu atas dasar 'sesama Islam'.. logikkah? nak bukti UMNO ni hina Islam?
(penyokong UMNO ni tidak membalas kata2ku..)

nampaknya kebenaran terbukti jua..

Wednesday, November 18, 2009

Masa Yang Cepat Berlalu Seakan Mimpi


Dahulu aku hanya kanak-kanak kecil,
Aku berlari-lari anak dengan puting susu yang melekat di mulut,
Aku terjatuh, menangis dan emaklah yang mengangkatku dan menenangkanku..


Aku pulang dari sekolah bersama rakan,
Berbasikal membawa Quran dan buku-buku,
Berjanji untuk turun sebentar nanti,
Bersama rakan bermain ‘polis-sentri’..


Menara gading,, tempat tumpuan aku,
Tempat menimba ilmu dan membina jati diri,
Di sini ku temui permata hati,
Di sini ku merancang kehidupan bersama bakal isteri..


Aku berceloteh tanpa jemu,
Memberi ilmu dan panduan buat generasi baru,
Dengan celotehku, anak-anak menjadi doktor, jurutera dan juga guru..


Kini, aku menghadapi hari-hari akhir kehidupanku,
Aku merasainya, aku menyedarinya..
Walaupun seperti baru semalam aku didodoi emak di buaian,
Namun itu hanyalah khalayan..


Masa memang berlalu dengan begitu cepat dan pantas,
Aku yang kini bukan seperti aku enam puluh tahun dahulu,
Aku yang kini menghadapi saat-saat kematian,
Aku yang kini sedang menghadapi saat-saat pertukaran..


Dari dunia, aku akan ke alam barzakah,
Dari alam barzakh, aku akan ke alam akhirat..


Sehebat mana pun aku,
Setampan mana pun wajahku,
Secantik mana pun isteriku,
Sebanyak mana pun hartaku,
Aku tetap akan mati dan dihisab…


Sebesar mana pun rumahku,
Seindah mana pun tamanku,
Sekebal mana pun keretaku,
Ia tidak bermakna jika tidak digunakan selari dengan kehendak Tuhanku..


Wahai anak,.
Tidak perlu untuk engkau bermewah-mewahan di dunia ini,
Tidak perlu menanamkan kecintaan kepada harta jika gunanya hanya untuk berfoya-foya,
Cukuplah sekadar mengambil bahagianmu yang telah ditetapkan Allah..


Tempat tinggalmu bukannya di sini,
Tempat tinggalmu di sana..
Nun di syurga nan indah..


Engkau harus menetapkan pendirianmu,
Mengukuhkan peganganmu,
Memantapkan jati dirimu.


Engkau adalah anak Adam alaihissalam,
Kampung halamanmu adalah di syurga!


Jangan diturut kata iblis..
Jangan diikut telunjuk nafsu..
Kelak kau binasa bersama mereka..


Anakku,.


Kau harus ingat,
Kau tidak perlu menjadi seusiaku untuk menempuh situasi sebegini,
Mungkin esok atau lusa,.
Kau juga akan mati..


Jangan bertangguh lagi duhai anak..
Bertaubatlah atas kesalahan yang kau sedari dan tidak kau sedari,
Lakukan amal-amal soleh dengan seikhlas mungkin,
Dan jangan melakukan sebarang maksiat pun barang termampu..


Wahai anak kesayanganku,
Ingatlah pesan ayahmu ini..


Berpandulah dengan al-Quran,.
Berpaksikanlah pada as-Sunnah..
Kelak hidupmu selamat,
Bahagia dunia akhirat..

Salam terakhir….

‘SETIAP YANG BERNYAWA PASTI AKAN MERASAI MATI’
(inspirasi dari Bob Dylan dan peristiwa berlalunya semester enam sebentar tadi..)

Monday, November 16, 2009

Tujuan Manusia Diciptakan



MENGUJI SIAPA YANG LEBIH BAIK AMALNYA


Hidup yang sementara ini adalah suatu medan ujian buat semua manusia dan jin. Manusia dan jin adalah makhluk Allah yang diuji dengan pelbagai ujian untuk membuktikan siapa di antara mereka yang merupakan hamba Allah yang terbaik.


Maha Suci Allah Yang di tangan-Nya lah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.
(al-Mulk: 1-2)



Allah SWT tidak mengatakan: “siapa yang labih banyak amalannya, tetapi siapa yang lebih baik amalannya”. Ini mengajar kita agar melakukan amalan-amalan soleh yang baik dan banyak manfaat kepada diri dan orang lain. Kualiti amalan yang bertunjangkan keikhlasan adalah lebih baik dari amalan yang dilakukan dengan banyak tetapi dipenuhi riyak, mahu dipuji, ujub, sombong, takbur dan lain-lain.

MENJADI KHALIFAH

Allah telah menciptakan kita sebagai khalifah di muka bumi.

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".
(al-Baqarah:30)


Imam al-Mawardi menyatakan peranan khalifah adalah:-
“Menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama”.




Adakah kita sudah berjaya menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama Islam ini? Tidak bukan.. Masih terdapat lagi orang-orang jahil dan orang-orang yang bersifat munafiq menjadi batu penghalang kepada kita. Jadi, tidak perlulah untuk kita berasa sombong kepada Allah. Dalam keadaan kita masih tidak memenuhi kehendakNya pun, Allah masih lagi memberikan kita nikmat yang banyak.


Allah telah jadikan kita langit yang tidak tumbang menghempap, adakah kita bersyukur? Allah telah jadikan bumi terbentang luas untuk kita berjalan dan melihat kebesaran Allah, adakah kita sudah memerhatikan kebesaran Allah dengan hati yang benar-benar jernih? Adakah kita telah mengambil pelajaran dengan sebaik-sebaiknya? Bagaimana pula dengan nikmat-nikmat yang lain? Sungguh tidak terkira banyaknya, namun jarang sekali kita bersyukur,astaghfirullah..

BERIBADAH

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.
(adz-Dzariyat:56)



Satu lagi tujuan kita diciptakan ialah untuk beribadah kepadaNya. Dia yakni Allah SWT mencipta kita dengan tujuan kita melakukan ibadah dengan sebaik mungkin dan mengelak dari melakukan maksiat kemungkaran dengan sesungguh mungkin.


Ibadah terbahagi kepada dua. Satu umum dan satu lagi ialah ibadah khusus. Ibadah khusus adalah yang diwajibkan seperti solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan dan lain-lain. Sementara itu, kita boleh membuktikan kita adalah antara hamba Allah yang terbaik dengan menambahkan kualiti hidup kita dengan melakukan ibadah-ibadah umum seperti bekerja mencari nafkah, mancari dan menyebarkan ilmu bermanfaat, membantu anak-anak yatim dan lain-lain. Semua perkara boleh dikira sebagai ibadah jika kita memenuhi tiga syarat ini:-

1) Berakidah sahih; yakni Muslim yang berada dalam golongan ahli Sunnah wal Jamaah.
2) Perkara yang kita ingin lakukan menjadi ibadah umum tersebut tidak bertentangan dengan syariat Islam seperti membunuh tanpa hak, mencabul kehormatan dan lain-lain.
3) Diniatkan ikhlas kerana Allah SWT semata-semata.


Semoga apa yang aku sampaikan ini dapat dimanfaatkan oleh kita semua. Bersyukurlah kita dengan segala nikmat dan selamat menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah dengan beribadah khusus dan umum sehingga menjadi hamba Allah yang terbaik semampu kita. Beringat dan ambillah tindakan bijak sebelum Izrael datang menjemput...

Friday, November 6, 2009

Dialog Dengan Penyokong UMNO (Isu Kepentingan Politik Dalam Islam)




Aku: Jelas sungguh kerosakan halatuju UMNO.. takutlah pada Allah..


Penyokong Umno: hehehehe saling memperingati tdk salah.. yg salah apa bila saling mengutuk.. sama2 dpt dosa.


Aku: Satu yg perlu kita tahu, org yg jelas tak mahu dasar Islam lebih berpeluang masuk neraka... sama2lah kita takut pada Allah..

RUKUN ISLAM PERTAMA

Penyokong UMNO: Asas adalah rukun Islam n rukun Iman... slagi ada dlm hati 2 rukun tu insyaallah... jgn mempolitikan agama... agama n politik mmg tak bolih dipisahkan.. tp jgn la mempolitikan agama... dua benda berbeza tu. kekadang taya apa rukun Iman yg ke tiga pon ada gak yg takleh nk jawab.


Aku: Ok, sekarang jelaskan rukun islam yg pertama. Apa maksudnya?


Penyokong UMNO: perghhhh jarir suh aku jd ustaz lak dh... kekekekeke..
baik aku ngaku aku takde la sehebat mana pon n bukan bidang aku pon tuk perdetailkan makna... tak smpai tahap tu pembelajaran agama aku sekadar dpt pelajar terbaik je kt sekolah agama rendah hehheeheheh... cukup la asas sentiasa ada dlm hati aku.... nk cite makna ni nnt aku g masuk Al-Azhar dulu lah... insyaallah...


Aku: Kepercayaan kepada Tuhan dan Nabi Muhammad membawa kita untuk melakukan segala perintahNya dan mejauhi segala larangannya. Jadi, dalam Islam, jika kita kata kita melepasi rukun Islam yg pertma ni, kita hendaklah yakin dgn apa yg dibawa Nabi.

Nabi bukan sekadar bawa solat. Nabi bukan sekadar bawa puasa, zakat dan haji. Nabi bawa panduan dalam segala urusan kehidupan. Jadi, sesiapa yg claim diri dia lepas rukun Islam yg pertama, dia kena yakin dan amalkan semampu mungkin segala panduan tersebut.

Ada panduan dalam menangani jenayah yakni hukum hudud, qisas dan takzir. kata percaya kat Allah dan Rasul, jadi nak taknak kenala yakin dgn keberkesanan undang2 Allah ni, baru betul rukun Islam kita.

So, UMNO kenala laksanakan syariah Islam sepenuhnya...ok?




KELANTAN SERAMBI MAKKAH


Penyokong UMNO: Jadi negeri2 yg dikuasai Islam harusla menjadi model ikutan dulu.... politik ni bukan bercakap je tp ikutan... bila mampu lakukan... sokongan insyaallah tiada berbelah bg nya lah... tp.... syggggggggggggg... ikutan tak power sbb model tak power... sedangkan rakyat2 dari negeri2 model ni pon merantau dlm keadaan rosak2 belaka. (Penyokong UMNO ni cuba menjatuhkan kredibiliti Kelantan)


Aku: Yes, apa yg dikatakan tu betul. Kelantan dlm proses menjadi negeri Islam. Pastinya ia tak mampu menandingi Madinah al-Munawwarah zaman Nabi dalam keadaan terikat dgn federal. Undang2 syariah tak mampu dilaksanakan dgn sepenuhnya di sana, faktor2 luar yg merosakkan turut mendominasi Kelantan.Ini antara lain merupakan penyebab rakyat dari sana kdgkala dilihat masih belum spt apa yg kita harapkan.

Jadi, unsur2 yg menghalang ni yg cuba 'dialihkan' oleh PAS. Nabi juga pernah melalui tahun2 getir dalam pembinaan msyrkt Islam. Walaubagaimanapun, sbg Nabi dan tokoh yg bijaksana baginda mampu melaksanakannya dlm masa 23 tahun. Kita yg masih serba kekurangan ni pastinya mengmbil masa yg lebih lama. Namun itu tak mustahil. Islam pasti akan menang suatu hari nanti.insyaAllah

BIAH ISLAMIYYAH

Penyokong UMNO: yup... tu mmg dijanjikan... Islam akan menang... bukan saja di Malaysia tp seluruh dunia... rakyat mana pon sama je... tak kira la dari mana... yg penting pegangan agama masing2.. sbb tu aku kata agama jgn di politikan... n jgn juga memisahkan agama n politik.


Aku: Pada asalnya manusia memang sama tapi tidak pd akhirnya,, yg membentuk manusia ada dua. Yang pertama: gen. Kedua, biah (persekitaran) nya. Biah ni termasuklah apa yang dipelajari, dgn siapa dia berhubung, sampai mana tahap ilmunya, apa yg dimakan shgga mempengaruhi kesihatannya etc..

Jika persekitaran kita teruk dan kita tak dapat ilmu agama kebiasaannya kita akan rosak. Sebab itu kita kena belajar ilmu agama dan amalkannya, malah yg berkemampuan perlu menyebarkannya. ini supaya biah islamiyyah terbentuk, dan mengelakkan msyrkt menjadi rosak.

Biah islamiyyah hanya dpt terbentuk dengan betul2 baik apabila pemimpin adalah pemimpin yg bertaqwa, pemimpin yg mempunyai ilmu agama. Pemimpin akan mengajar dan mengajak rakyat menjadi hamba2 Allah yang baik. Pemimpin tersebut juga akan mentadbir dan memelihara negara atau negerinya daripada benda2 yg merosakkan. Itulah siasah. Itulah kepentingan politik Islam. Politik Islam gunanya untuk menjaga dan menegakkan syariat Allah.



Penyokong UMNO: k nnt calonkan diri tuk ngundi... aku pangkah ko hahahahaha... semuanya terletak le kepada pengundi... undi kuasa memerintah nnt.. nk Islam atao Ala2 islam atao tdk islam langsung.


Aku: Jgn cakap je.. (aku sengaja memendekkan perbualan kerana hampir tiba waktu Zohor)


Penyokong UMNO: k k tak ckp je... walk n talk kekekekeke... undi aku sorang bkn dpt ngubah apa2 pon hahahahah


Aku: Kerja kita sebarkan kebenaran.. Umat Nabi Muhammad jadi umat terbaik apabila beriman dan lakukan amar makruf dan nahi mungkar. Sebarkanlah apa yg telah aku katakan td.. Sebar kebenaran dgn ikhlas dpt pahala..insyaAllah..

(Tiada komen balas selepas itu)

Wednesday, November 4, 2009

Aku Politician?


-Ketika perlawanan akhir Piala Malaysia, Perak vs Kedah-

POLITICIAN


“Siapa Jarir tu?”, aku bertanya kepada seorang rakan untuk mengujinya samada dia kenal atau tidak jika aku menggunakan nama samaran di Facebook.


“Budak yang obses politik”. Fuhh.. begitulah pengenalan ringkas tentang siapa aku oleh seorang kenalan. Dia berkata dengan begitu telus kerana kami sememangnya kenalan yang agak rapat sejak mula menjejakkan kaki ke institut ini lagi.

Perkenalan kami menjadi semakin rapat semenjak kami terpilih untuk sama2 mewakili institut dalam pertandingan bola sepak suatu masa dahulu. Kami berkongsi minat yang sama iaitu ‘bola’ walaupun karakter kami sedikit berbeza. Aku yang dikatakan terlebih ‘cerewet’ hanya berbual santai ketika bertemu dengannya..



Aku turut digelar ‘politician’ oleh sesetengah rakan lain kerana kerap bercerita tentang Islam dan situasi politik semasa, apatah lagi aku mempunyai jaket korporat yang tertera logo ‘Pakatan Rakyat’.


Adakah benar aku politician?

SAINTIS

Pada suatu ketika yang lain, ketika hampir kesemua pelajar tidak dapat menjawab persoalan tentang kenyataan kaitan sains dengan pengukuran yang digabungjalinkan dengan subjek seni, aku memberikan jawapanku kepada pensyarah.. Pensyarah hanya mengangguk-angguk. Tak lama kemudian, aku digelar pula sebagai saintis.


Kenapa mudah melabel manusia? Kalau sekadar saintis tidak mengapa, tetapi apabila label tersebut adalah label yang menjauhkan manusia lain dari kita, ia bukanlah suatu perkara yang menyenangkan..

PEMBELA KEBENARAN


Aku bukanlah seorang saintis. Aku juga bukan seorang ahli politik. Tetapi aku yang mengaku sebagai Muslim, perlu bertindak seperti seorang Muslim. Seorang Muslim adalah pembela kebenaran. Seorang Muslim adalah pelaksana ‘amar ma’ruf nahi mungkar’.


Aku mengambil tahu hal politik kerana:-

1. Aku ingin menjadi Muslim yang baik. Muslim yang baik mampu menjaga diri, keluarga dan masyarakat di sekelilingnya daripada sesuatu perkara yang tidak elok dan merosakkan seperti pelanggaran hukum syariah. Siasah itulah yang menjaga agama (secara Sunnatullahnya). Justeru, jika sayangkan Islam, ambil perhatian serius dalam siasah (politik/pentadbiran).


2. Aku ingin berjasa kepada umat dengan mengajak mereka kepada kebenaran. Jika diteliti, parti yang benar pada dasar parti dan perlaksanaannya adalah lebih memihak pada PAS. Aku sudah muak dengan pembohongan dan kekeliruan yang ditimbulkan media seperti Utusan Meloya, Berita Hairan dan TV3suku.. kini saatnya aku membantu menyebarkan kebenaran untuk menumbangkan kebatilan yang dibawa media. Dasar UMNO yang sungguh jijik kerana langsung tidak menyebut tentang al-Quran (sedangkan al-Quran adalah petunjuk bagi semua manusia), apatah lagi ditambah dengan tindakan2 jelik yang dilakukan mereka menaikkan lagi semangat aku untuk mengajak manusia kepada Parti Islam.

“Aku tinggalkan untuk kalian dua perkara. Kalian tidak akan sesat selama berpegangan dengannya, yaitu Kitabullah (Al Qur'an) dan sunnah Rasulullah SAW”.
(HR. Muslim)



3. Aku ingin menjadi mereka yang tergolong dalam golongan Mujahidin. Di Malaysia, selain jihad menentang hawa nafsu, kita juga dituntut untuk melakukan jihad untuk menumbangkan kefahaman, pemikiran, ucapan dan tindakan2 batil, songsang dan terkeluar dari landasan Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti fahaman Syiah, sekular, liberal dan lain2. Siapa yang ada kemampuan untuk berjihad, tetapi tidak melaksanakannya pasti akan rugi..

Manusia yang paling dekat darjatnya kepada darjat kenabian ialah para mujahidin dan ilmuwan (cendekiawan) karena kaum mujahidin melaksanakan ajaran para rasul dan ilmuwan membimbing manusia untuk melaksanakan ajaran nabi-nabi”.
(HR. Ad-Dailami)



4. Aku mahukan sistem Islam yang sempurna dan menyeluruh seperti yang terbina di Madinah kembali terbina di dunia ini. Untuk itu, penglibatan kaum Muslimin dalam bidang politik amat diperlukan. Berpihaklah kepada yang benar dan islahkan mereka yang tersilap jalan.

"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya".
(al-Maiidah:2)

Dasar Pentadbiran UMNO Cacat

DASAR SEKULAR

Sebentar tadi, aku berada di kuliah ekonomi. Kami mengulangkaji tentang dasar2 yang dibuat kerajaan selepas merdeka sehingga ke tahun 1995. Apa yang mendukacitakan aku, dasar kerajaan yakni BN disokong secara membuta-tuli tanpa melalui penilaian yang rapi. Mungkin dasarnya kelihatan bagus, walaupun sebenarnya pada permulaan perancangan dasar sudah mengalami masalah. Sentimen perkauman yang wujud ketika permulaan perancangan dasar sudah menghilangkan barakah pada dasar tersebut. Ini ditambah lagi keadaan mereka yang seolah-olah melupakan kewajipan mengingati Allah pada setiap masa dengan mengelakkan ekonomi daripada dikaitkan dengan kewajipan sebagai khalifah Allah memberi keadilan dan kesaksamaan pada makhlukNya. Inilah sifat sekular.


Bagaimana pula dengan perlaksanaannya? Dasar-dasar ini seperti DEB sememangnya diakui tidak berjaya. Mungkinkah rasuah dan penyelewengan mempengaruhi ketidakjayaan itu? Peratusnya untuk wujud memang ada memandangkan UMNO sudah terkenal dengan perangai dan sikap yang tidak senonoh sebegitu.. apapun, Allah Lebih Mengetahui.. takutlah kepada Allah.. seandainya rasuah dan lain2 tidak terbongkar di dunia, siapa yang dapat menjamin ia tidak akan terbongkar di akhirat? Hanya Allah tempat berharap…


Aku cukup dukacita kerana mereka diberi pujian oleh pembentang kajian sebentar tadi dan mendapat pula tepukan yang gemuruh. Tambah menyakitkan hati, terdengar pula suara-suara sumbang lain di belakang yang memuji dan menyatakan sokongan…

TIDAK BERPAKSIKAN ISLAM

Apa yang dibanggakan dengan dasar ekonomi dan dasar pentadbiran BN (termasuk undang2, pendidikan dan lain2)??


Dasar BN mungkin bagus dari beberapa segi, namun apabila tidak disandarkan pada Islam, tidak mengikut sistem Islam, maka akan wujudlah cacat-celanya..
siapa nak anak cacat sila turun tangan!! Nauzubillah.. mestilah kita taknak. Jadi, kenapa berkiblatkan Barat dalam mentadbir negara? Dalam bidang ekonomi, mengapa hanya membangunkan pembangunan fizikal semata-mata? Orang2 tua di kampong pun ‘dibeli’ undi mereka dengan duit, beras, mangkuk tandas dan pelbagai yang seerti dengannya. Ini tidaklah salah, tapi apa yang UMNO/BN lakukan ini tidak seimbang!



Pembangunan bukan hanya pada fizikal semata-mata. Pandangan tersebut adalah pandangan dari Barat yang bersifat sempit dan jumud kerana mereka tidak mempercayai akhirat. Golongan sebeginikah yang UMNO jadikan Tok Guru??

ISLAM SUKU, POLITIK SUKU, EKONOMI SUKU...


Mana usaha2 UMNO untuk mewujudkan sistem Islam secara sempurna dan menyeluruh? Setakat anjurkan tilawah tak cukup… cuba buat pertandingan tafsir Quran. Apa tafsiran mengenai ayat Hudud dan Qisas? Jelas bagi kita, Islam yang dibawa UMNO tidak sempurna. Islam yang dibawa mereka seperti kata TG Nik Aziz ialah Islam suku, politik suku..


Kemudian ada pulak yang tubuhkan Islam Hadhari.. apa kes ni tokwan? Islam jenis baru ke?? Kalau Hadharah Islamiyyah, bolehlah aku terima… Islam yang tulen memang mengajar penganutnya bersungguh-sugguh dalam bekerja supaya semakin maju, yakni dalam pekerjaan yg haq sepeti berdakwah, buat masjid, merawat pesakit tetapi bukan dalam kerja batil seperti mengajak orang berjuang atas dasar kaum sahaja macam yg UMNO buat. Islam mengajar kita adil kepada semua kaum!


Berbalik kepada isu tadi, sepertimana Islam yang dibawa secara sebahagiannya sahaja, dalam menilai kemajuan juga, UMNO melakukan perkara yang sama. Jadi, tak perlu sanjung UMNO dan BN ni.. Mereka menilai pembangunan secara fizikal sahaja, sedangkan pengetahuan dan pengamalan Islam (pembangunan ilmu agama dan kerohanian) dalam masyarakat malah keluarga sendiri tak diberi pemantauan yang berkesan dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa…


Inilah hakikatnya. Bentang bajet ekonomi macam bagus… tapi aku tak dengar pulak rancangan kerajaan dalam meningkatkan usaha dakwah dan tarbiyyah kepada Muslim dan non-Muslim. Setakat hantar duit kat Jabatan Agama, tu tak banyak membantu la tokwan kalau korang pun menghina Hudud, taknak pinda perlembagaan yang karut tu,.. sanggup lagi korang taat pada Lord Reid dalam perundangan berbanding Allah?? Sanggup korang berkiblatkan Perlembagaan yang dalamnya ada statement yang membuatkan undang syariah tidak terlaksana dengan sempurna?? Muslim lagikah kalian??


Inilah yang selalu diperingatkan oleh Tuan Guru Nik Aziz. TG Nik Aziz memberi amaran aqidah kita boleh tercalar atau rosak jika mengikut pemikiran dan tindakan UMNO yang begitu sekular di samping cuba menghina institusi dan ahli2 agama secara tersirat.


Jauhilah UMNO ni, tipu rakyat dengan pembangunan je, tak seimbang pula tu. Ingat, bukan UMNO/BN je boleh membangunkan negara. PAS mahupun Pakatan Rakyat mempu melaksanakannya dengan lebih baik dengan izin Allah. Mari memberi sokongan kepada PAS. Pembangunan seimbang, fizikal dan rohani… PAS 4 All… kini masa membuat perubahan untuk rakyat!!

Bangkitlah Pemuda Menentang Kebatilan.



REALITI SEMASA

“Kenapa perlu mengambil tahu politik? Hal-hal yang tak berguna.. hal-hal orang gila kuasa.. baik aku layan muzik.. dengar kata penyayi pujaan aku dah keluar album baru..”


Begitulah episod hambar perjalanan hidup seorang anak muda yang tertinggal dari medan tarbiyyah.. sungguh kasihan.. setiap detik kehidupannya berlalu tanpa mampu dimanfaatkannya sebaik mungkin sedangkan dia mempunyai tenaga dan keupayaan yang besar untuk berbakti kepada umat Islam... ini sungguh dikesalkan. Ini baru contoh menyia-nyiakan waktu, seandainya dinukil akan pelbagai kes jenayah yang berlaku, mungkin penulisan ini akan menjadi terlalu panjang.

SISTEM PENDIDIKAN NEGARA


Dari mana kesilapan ini berlaku? Puncanya memang cukup banyak.. Kerajaan BN/UMNO? Yes… memang mereka ada salahnya.. beria-ia konon mahu mewujudkan ‘modal insan’.. namun lihat apa yang mereka hasilkan??


Us Azhar Idrus pernah mengemukakan persoalan ini.. Katanya, yang terlibat dalam pelbagai masalah sosial dan jenayah ialah mereka yang tidak berpendidikan atau yang berpendidikan mengikut dasar kebangsaan yang digubal Kementerian Pelajaran.


Sementara itu, jarang pula mereka yang belajar agama tulen yakni dari pusat2 tarbiyah yang tidak mampu diganggu UMNO seperti pengajian pondok2 melakukan jenayah. Begitu juga dengan mereka yang mendapat pendidikan agama dari pusat tarbiyah yang lain.. kalau ada kes2 yang berlaku, ia adalah kes terpencil. Mempunyai nisbah yang kecil berbanding mereka yang bersekolah di Sek Men Kebangsaan..


Ini bukan hal memperlekehkan sekolah terbabit tetapi aku ingin menyatakan bahawa kurikulum pendidikan yang tidak bersandarkan atau berpaksikan agama Islam pasti akan goyah. Pasti akan bergoncang. Pasti akan roboh seperti tanda-tanda yang telah kita lihat sekarang. Satu subjek yang bernama Pendidikan Islam di sekolah tak mampu 'melawan' banyak subjek lain yang bersifat sekular!


Sistem pendidikan yang sempurna adalah sistem pendidikan yang berteraskan kepada Pencipta Segala Sesuatu. Jika kita solat untuk menyembah Allah, sujud hanya berpaksikan Allah, mengapa kita tidak melakukan perkara yang serupa dalam sistem pendidikan? Mengapa kita berpaksikan pada dasar yang tidak sempurna, yang ada cacat-celanya? Mengapa kita mengaku beriman kepada Allah, bersolat namun tidak mahu menjalankan sistem pendidikan yang berteraskan ketaqwaan kepada Allah?

KEPINCANGAN PENGAMALAN ISLAM

Kalau kita sebagai rakyat yang beragama Islam, mengapa kita masih berdiam diri sedangkan Allah menyuruh kita menyatakan kebanaran? Allah menyuruh kita berjihad dan Allah juga menyuruh kita untuk menyembah dengan sebenar-benarnya, bukan hanya separuh2 seperti dalam hal solat dan zakat sahaja. Yang lain2 seperti sistem pendidikan yang membawa umat kepada Allah, sistem perundangan seperti Hudud ditinggalkan pula..! Ini tidak sepatutnya berlaku.

Firman Allah SWT:-
“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus”,
(al-Bayyinah:5)

"Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? Mereka hendak berhakim kepada thaghut, padahal mereka telah diperintah mengingkari thaghut itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya.

Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu.

Maka bagaimanakah halnya apabila mereka (orang-orang munafik) ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: "Demi Allah, kami sekali-kali tidak menghendaki selain penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna".

Mereka itu adalah orang-orang yang Allah mengetahui apa yang di dalam hati mereka. Karena itu berpalinglah kamu dari mereka, dan berilah mereka pelajaran, dan katakanlah kepada mereka perkataan yang berbekas pada jiwa mereka.

Dan kami tidak mengutus seseorang rasul, melainkan untuk ditaati dengan seizin Allah. Sesungguhnya jika mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasul pun memohonkan ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.

Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya.

(an-Nisa': 60-65)


ISLAM AGAMA SEMPURNA

Melalui dasar pendidikan yang korup, maka akan lahir pula masyarakat yang tidak seperti apa yang Islam harapkan kecuali apabila dia/mereka berinisiatif untuk melakukan pengkajian baru, melakukan penyelidikan tentang ilmu-ilmu lain yang ada dalam dunia ini sehingga dia akan menemui bahawa pelbagai ilmu-ilmu di dunia ini adalah ilmu dari Islam, ringkasnya ia ilmu Allah.

Bukankah Allah telah meredhai Islam sebagai agama bagi semua manusia? Lantas, tidak mungkin Allah yang bersifat Maha Bijaksana meninggalkan atau terlupa meletakkan beberapa elemen dalam Islam itu sendiri!

Islam yang Allah turunkan sebagai agama adalah satu agama yang lengkap. Islam adalah panduan yang sempurna.

“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redai Islam itu jadi agama bagimu”.
(al-Maiidah:3)


Allah tidak hanya mengajar manusia agar mengenal Allah lalu bersolat dan berpuasa keranaNya lalu melupakan ilmu dan ajaran-ajaran lain.


Allah turut mejelaskan bagaimana cara mentadbir bumi ini. Kita kan khalifah… Allah ajar kita mentadbir, Allah ajar kita berpolitik cara Islam, Allah ajar kita cara2 muamalat atau ekonomi.. lalu, mengapa kita tidak mengambil apa yang Allah ajar?? Mengapa kita menggunakan ilmu ekonomi dari sudut pandang Barat yang ada riba’? mengapa menggunakan sudut pandang politik Barat yang hanya membangunkan material dan pembangunan semata-mata tetapi mengabaikan sudut rohaniyah macam apa yg UMNO buat.? Nasib baik kita masih tidak mengambil sudut pandang sosial Barat yang menghalalkan zina dan tidak didakwa di mahkamah jika melakukannya secara ‘suka sama suka’!! nauzubillah,…



JIHAD PUNCAK AGAMA

Jangan lupa, ada galakan dari Allah untuk berjihad. Malah dalam beberapa ketika ia menjadi wajib! Siapa yang terbaik sekali untuk berjihad..? Siapa yang mempunyai tenaga yang kuat dan semangat yang tinggi..? Siapa yang mampu meniru kehandalan Khalid al-Walid, Salahudin al-Ayyubi dan Muhammad al-Fateh..? Jawabnya, pemuda…


Jadi, jihad yang dilakukan untuk menumbangkan kebathilan yang dibawa penguasa, jihad untuk menghancur-luluhkan fahaman sekular, jihad untuk membawa masyarakat kepada parti yang berteraskan Islam adalah ditaklifkan umat kepada para pemuda. Kalau pemuda terus leka dengan AF, Sure Heboh, English Premier League dan isu2 kecil yang bersifat murahan, siapa lagi yang akan menggalas tanggungjawab ini??


Bangkitlah saudara2ku… kurangkanlah daripada melakukan perkara yang sia-sia, ummat sedang bertinggung menanti kepulanganmu membawa berita2 gembira.. mereka mengharapkan kau berjuang… samada kau menang atau syahid, ia tetap satu penghasilan yang baik, pasti menggembirakan Allah dan RasulNya..


“Suatu kaum yang meninggalkan perjuangan akan Allah timpakan kepada mereka azab”. (HR. ath-Thabrani)

“Puncak persoalan adalah Islam. Barangsiapa pasrah diri (masuk Islam) maka dia selamat. Tiangnya Islam adalah solat dan atap (bumbungnya) adalah jihad (perjuangan). Yang dapat mencapainya hanya orang yang paling utama di antara mereka”.
(HR. ath-Thabrani)

Yang aku maksudkan, bukanlah jihad dengan pedang, tetapi jihadlah dengan apa yang relevan dan bersesuaian dengan kebolehan masing2…
“Berjihadlah melawan kaum musyrikin (kebathilan) dengan harta, jiwa dan lidahmu”.
(HR. an-Nasaa'i)

kata Sayyid Abul ‘Ala al-Maududi:-
“Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanyaseperti harta-benda, jiwa-raga, pena (penulisan) dan lidah (ucapan dakwah).”

Sunday, November 1, 2009

Rijal Telah Hilang?

Di bawah ini adalah bait2 indah yang aku temui pada helaian majalah di masjid tempat tinggalku di UK (bukan United Kingdom, tapi Ulu Kinta...) lebih kurang dua tahun lepas. Masjid tersebut menyimpan seribu kenangan bagi kami yang kini sudah berpindah ke tengah kota sebuah bandar di selatan tanah air..

Untaian kata2 di bawah merangsang semangatku untuk menjadi 'Rijal Sejati'. Ia mengobarkan api perjuangan agar aku berusaha menjadi rijal yang dinanti..! Sungguh hatiku merota-ronta untuk menjadi insan sehebat Salahuddin al-Ayyubi, Muhammad al-Fateh mahupun Imam Hasan al-Banna.. Jiwaku terasa semakin menguasai 'aqal untuk menjadikan ia suatu kenyataan apatah lagi setelah mengkhatamkan novel Sultan Salahudin yang cukup hebat karya Abd Latip Talib..



'Kalau bukan aku, aku mahu pastikan anak didikku ataupun keturunanku yang mengembalikan keamanan dan menegakkan keadilan di seluruh dunia termasuk di Palestin, insyaAllah.'
______________________________________________________________________________________

Setiap hari bingkisan dari syurga tiba,
Mengulangi tentang rindunya pada kuntuman rijal,
Mengapa kuntum mekar tidak lagi menghiasi taman?
Di dunia kelopak demi kelopak layu berguguran,
Dimamah deretan anai-anai tribulasi zaman,
Setiap dekad belum lagi manjadi piala perjuangan,
Sebaliknya menjadi takungan air mata,
Yang mengalir di pipi perlahan melihat satu demi satu,
Bolos pada jaring-jaring robek dimakan tikus.

Lukah yang ditanam selama ini tidak lagi seperti semalam,
Jerat yang dipasang juga tidak bingkas,
Setiap kali pulang hanya diburu kesepian,
Di tangah hiruk pikuk mertua dan anak-anak.

Dunia semakin tenat,
Tetapi dentuman sepatu rijal belum lagi kedengaran,
Pulang membawa pesanan yang dikirim,
Umat masih tertinggung di tangga,
Dengan dua tangan menongkat dagu,
Mengintai andainya kelihatan,
Langkah pulang seorang rijal.

Taman syurga semakin riuh dengan bisikan malaikat,
Bisikan ingin tahu yang sungguh-sungguh,
Siapakah tetamu syurga esok hari,
Kerana hari ini dunia mengiklankan kehilangannya,
Di sana-sini pada dinding dan tembok-tembok,
Terpampang pemidang jelas,
Bagi sesiapa yang melintasi dan menatapinya:

'RIJAL TELAH HILANG'.

Mari bangkit saudara2ku..
Mari kita bersatu...
1 Ummah!
Kehendak Allah didahulukan, al-Quran dan as-Sunnah yang pastinya membawa kebenaran diutamakan! Kembalilah kepada Islam tulen, bukan Islam suku yang diajar UMNO.
RIJAL YANG DINANTI PASTI KEMBALI!

Wednesday, October 28, 2009

Artikel Terpilih : Undang-Undang Islam - Sesuai Sepanjang Zaman Dan Terbukti Adil



UMNO yang menolak syariat Islam (peraturan/undang2 Islam) termasuk Hudud perlu kita tarbiyyah agar mereka bebas dari kejahilan, namun jika mereka masih lagi dalam keadaan jahil dan menolak kebenaran ini, mahukah lagi kita mengambil mereka sebagai pemimpin?..

Siapakah yang mahu dipimpin oleh orang jahil?

Antara undang2 yang dibuat Lord Reid yang masih menjadi pegangan UMNO sehingga sekarang dan undang2 Allah yang disampaikan Nabi Muhammad, mana yang kita pilih?

Pilihlah kebenaran.. Kebenaran itu datangnya dari Allah, dibawa oleh Nabi dan disampaikan kembali oleh ulama2 seperti Tuan Guru Nik Aziz yang menjadi pewaris (kepada ilmu2) Nabi.. Sedarlah saudara2ku.. tolak UMNO, jadilah sebahagian daripada pendukung kebenaran dengan membantu PAS!


Hujjah yang mengatakan bahawa Hudud tidak lagi sesuai dengan perkembangan zaman moden adalah hujjah yang dangkal. Sekiranya Hudud ketinggalan zaman, maka begitu jugalah halnya dengan semua hukum syariat yang lain seperti hukum solat, puasa, haji, nikah kahwin, dan jual beli. Kesemua hukum-hukum ini juga dinyatakan secara jelas oleh Al-Quran dan Sunnah.


Contohnya, lelaki yang adil bukan hanya perlu sebagai saksi-saksi dalam pengendalian kes-kes jenayah Hudud, tetapi juga sebagai wali nikah dan imam solat. Maka itu, andaian yang mengatakan bahawa amat sukar untuk mendapatkan saksi yang adil untuk menjadi saksi kes Hudud sebenarnya juga seolah-olah mengandaikan bahawa hukum nikah kahwin dan solat berjemaah tidak lagi perlu dipraktikkan oleh umat Islam sekarang. Tentunya ini merupakan andaian yang liar dan tidak benar.


Sekiranya Hudud mahu dilabelkan sebagai agenda golongan ekstrimis Islam, maka apakah semua orang yang bernikah kahwin mengikut syariat dan bersolat jamaah juga perlu dilabelkan sebagai ekstrimis Islam? Maka, siapa lagi sebenarnya di kalangan umat Islam yang bukan ekstrimis melainkan kesemua muslim yang baik akan digelar ekstrimis Islam belaka.


Salah faham seterusnya ialah apabila kita melihat hukum Hudud dalam bentuknya yang juz’i (stand alone) yang terpisah dari sistem jenayah syariah Islam secara keseluruhan. Islam adalah sistem yang lengkap dan saling melengkapi (kamil wa mutakamil). Setiap elemen dari ajaran Islam tidak boleh diceraikan dari keseluruhan batang tubuh Islam itu sendiri, dan begitu jugalah halnya dengan hukum Hudud. Hukum Hudud dalam bentuknya yang juz’i (stand alone) tidak akan mampu melahirkan keadilan, dan keadaan ini telah dipergunakan sepenuhnya oleh golongan penentang Hudud untuk menggambarkan bahawa Hudud adalah zalim. Mereka menilai Hudud dalam bentuknya yang terpisah dari keseluruhan sistem kehakiman dan perundangan Islam, dan sememangnya Hudud yang diambil secara juz’i ini boleh disifatkan sebagai tidak adil atau zalim.


Contoh yang selalu dikemukakan adalah persoalan rogol. Dalam hukum Hudud, jenayah rogol adalah disamakan dengan jenayah zina. Tahap kesaksian dan hukumannya juga sama. Dalam Hudud juga, menuduh seseorang yang dikenali sebagai orang baik melakukan zina tanpa mendatangkan saksi yang berwibawa merupakan suatu kesalahan Qazaf yang boleh membawa hukuman sebanyak 80 rotan. Lalu diambil peruntukan-peruntukan hudud ini secara terpisah oleh penentang Hudud untuk menggambar betapa mangsa rogol akan dizalimi.Mereka mengandaikan bahawa seorang mangsa rogol perlu mendatang 4 orang saksi lelaki yang adil untuk membuat pengaduan atau menghadapi risiko kesalahan Qazaf. Ini, menurut andaian mereka, adalah menzalimi mangsa rogol dan melindungi perogol. Padahal, undang-undang yang melibatkan kes rogol perlu dirujuk kepada keseluruhan peruntukan undang-undang jenayah syariah secara lengkap (Hudud, Qisas, Takzir, Undang-undang keterangan, siasah syari’ah) dan tidak boleh dinilai dari perspektif hukum Hudud secara terhad dan terpisah.


Seseorang yang mengadu dirinya dirogol, sepertimana kes-kes biasa, perlu membuat lapuran polis dan melakukan pemeriksaan doktor. Ini prosedur biasa. Polis atau pegawai penyiasat akan melakukan penyiasatan berdasarkan lapuran dan keterangan yang diberikan. Sekiranya terdapat bukti yang kukuh bahawa kes rogol sememangnya telah berlaku, pegawai penyiasat akan menyerahkan lapuran kepada pihak pendakwa.


Sekiranya tahap kesaksian untuk pendakwaan dilakukan dalam hukum Hudud tidak mencukupi (tiada 4 orang saksi yang melihat kejadian tersebut), pihak pendakwa masih boleh mendakwanya di bawah undang-undang Takzir. Melalui peruntukan Takzir, beban pembuktian adalah lebih longgar dan hukumannya juga lebih ringan berbanding Hudud. Pemeriksaan doktor dan keterangan-keterangan serta bukti-bukti yang dikumpulkan oleh polis ini (DNA test, laporan kesihatan, penilaian psychology, dll) dinamakan sebagai Qarinah. Qarinah boleh digunakan sebagai bahan bukti yang boleh mensabitkan kesalahan takzir ke atas perogol. Qarinah ini juga boleh mengelakkan mangsa rogol dari dakwaan Qazaf, kerana Qazaf merupakan kesalahan Hudud dan sebarang keraguan yang boleh ditimbulkan (melalui Qarinah) dalam kes Hudud boleh menggugurkan kes tersebut. Hukuman Hudud boleh dilakukan ke atas seseorang hanya apabila tiada sebarang keraguan langsung (beyond any shadow of doubt). Manakala untuk kesalahan yang boleh dibuktikan secara jelas oleh Qarinah, tetapi tidak mencapai tahap kesaksian yang diperlukan oleh Hudud, hukum Takzir boleh dikenakan terhadap penjenayah tersebut.


Mengaitkan Qazaf dengan kes rogol secara mutlak adalah suatu andaian yang liar dan tidak adil. Hukum Qazaf berfungsi untuk melindungi maruah seseorang individu yang baik dari sebarang tuduhan melulu yang boleh menjatuhkan maruah diri dan keluarganya. Sekiranya, seseorang itu menuduh dirinya dirogol oleh seseorang, sedangkan bukti dan keterangan (Qarinah) yang dibawa menunjukkan sebaliknya, barulah ia boleh didakwa di bawah Qazaf. Contohnya, Minah menuduh Ali merogolnya sehingga mengandung, tetapi ujian DNA menunjukkan bahawa anak tersebut bukanlah dari benih Ali, maka Minah akan menghadapi risiko dakwaan Qazaf melainkan ada 4 orang saksi yang berwibawa yang melihat kejadian rogol tersebut, ataupun dapat dibuktikan secara Qarinah bahawa dia dirogol oleh ramai orang dan Ali adalah salah seorang daripada mereka. Tetapi, sekiranya ujian DNA mengesahkan bahawa anak tersebut memang jelas dari benih Ali, maka Ali boleh didakwa di bawah peruntukan Takzir, manakala Minah tidak akan dihukum di bawah Qazaf. Dalam kes ini, Ali tidak didakwa di bawah Hudud kerana tahap kesaksian tidak menepati kehendak hukum Hudud, sebaliknya beliau akan dihukum di bawah undang-undang Takzir.


Dalam kata lain, sekiranya perkara ini dirujuk kepada keseluruhan rang undang-undang Hudud, Qisas, Takzir, Undang-Undang Keterangan, dan ditambah dengan kefahaman terhadap konsep Siasah Syariah, maka segala keraguan dan andaian liar terhadap Hudud atau mana-mana peruntukan dalam hukum Jenayah Syariah tidak sepatutnya berlaku.


Ibarat kata Tun Salleh Abbas, bekas Ketua Hakim Negara, yang juga salah seorang ahli panel Jawatankuasa Penyediaan Rang Undang-Undang Hudud dan Qisas, ” Sekiranya undang-undang ini dilaksanakan dengan mendapatkan kerjasama semua pihak, kebanyakan masalah yang melibatkan sistem Perundangan dan Kehakiman negara dapat diselesaikan, di samping mencapai matlamat mengurangkan kadar jenayah dan kerosakan akhlak.”


Kesilapan melihat peruntukan hukum jenayah syariah dalam bentuknya yang stand alone (juz’i) ini juga berlaku kepada pengkritik hukum Qisas. Mengikut peruntukan hukum Qisas, seorang pembunuh itu wajib dibalas bunuh melainkan beliau mendapat persetujuan dari waris mangsa untuk membayar diyat (ganti rugi), ataupun pengampunan terus dari waris mangsa. Andaian yang sering dibuat oleh penentang Qisas ialah bahawa seorang pembunuh yang kejam dan merbahaya akan terlepas dari hukuman sekiranya waris mangsa bersetuju mendapat bayaran ganti rugi atau mengampunkan pembunuh tersebut. Sekiranya ini berlaku, pembunuh itu boleh terus membunuh mangsa-mangsa yang lain.


Sekiranya kita membaca peruntukan tersebut secara lengkap dan bersama dengan peruntukan-peruntukan yang lain, sebenarnya Hakim masih boleh menjatuhkan hukuman Takzir ke atas pembunuh itu, di samping hukum Qisas sekiranya pihak Mahkamah bersetuju bahawa pembunuh tersebut perlu dihukum bagi menjamin ketenteraman awam. Dalam kata lain, walaupun pembunuh tersebut mendapat pengampunan dari waris mangsa dari dijatuhkan hukuman bunuh balas (Qisas), beliau masih boleh dihukum penjara atau hukuman-hukuman lain yang setimpal dengan kesalahannya. Jadi, tidak timbul persoalan samada seseorang penjenayah itu dengan mudah boleh melepaskan diri dengan memberi rasuah kepada waris mangsa.


Seperkara lagi yang sering diabaikan dalam perbahasan berkenaan Hudud ialah peri pentingnya kefahaman terhadap Siasah Syar’iah di dalam perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Syariah. Kebanyakan mereka yang menentang Undang-Undang Hudud dan Qisas adalah terdiri dari kalangan mereka yang mempunyai kefahaman yang sangat terhad terhadap Siasah Syari’ah. Siasah Syar’iah amat penting bagi menghadapi kes-kes yang rumit dan spesifik. Para Hakim dan Peguam Syari’ah adalah mereka yang terlatih di dalam ilmu Siasah Syari’ah. Ini penting agar keadilan sistem perundangan Islam dapat dilaksanakan.


Umpamanya penentang Hudud mempersoalkan tentang keperluan saksi lelaki di dalam kes-kes Hudud, dan bagaimana sekiranya kejadian rogol dilakukan di asrama wanita. Kes seperti ini boleh dirujuk kembali kepada perbicaraan terhadap pembunuhan Osman bin Affan, salah seorang Khalifah Islam. Saksi kepada pembunuhan tersebut ialah isteri Osman sendiri, dan tiada saksi lelaki. Hakim, menggunakan kaedah Siasah Syari’ah bagi membenarkan kesaksian dari kaum wanita kerana kes-kes tersebut memerlukan kesaksian mereka. Oleh kerana kesaksian beliau cukup kukuh dan tidak dapat dicabar di mahkamah, maka kesaksian tersebut diterima di dalam perbicaraan itu.


Begitulah juga dengan peristiwa yang berlaku di zaman pemerintahan Islam di mana terdapat seorang gadis yang mengandung lalu dibawa ke muka pengadilan. Gadis itu mempertahankan dirinya menyatakan bahawa beliau tidak tahu sesiapa yang merogolnya, tetapi menyebut bahawa beliau adalah seorang yang terlalu kuat tidur sehingga tidak sedar jika diperlakukan sesuatu yang tidak baik ke atasnya. Memandangkan kes ini jarang berlaku, hakim telah membenarkan tertuduh mengemukakan beberapa saksi yang boleh mengesahkan dakwaannya bahawa beliau adalah seorang yang terlalu kuat tidur. Setelah hakim berpuas hati dengan kesaksian bahawa gadis tersebut memang dikenali sebagai seorang wanita yang taat beragama serta berakhlak baik, dan kesaksian bahawa beliau memang seorang yang terlalu kuat tidur sehingga tidak sedar diperlakukan sesuatu ke atasnya ketika sedang tidur, maka hakim telah menggugurkan kes tersebut kerana terdapat keraguan yang munasabah bahawa gadis tersebut telah berzina secara sukarela.


Bagi mereka yang memahami persoalan Siasah Syar’iah secara mendalam, Hukum Hudud merupakan suatu sistem perundangan yang adil dan dinamik yang mampu menangani persoalan semasa selari dengan kemajuan saintifik dan perkembangan sosio-ekonomi masyarakat. Sebenarnya, terlalu banyak kes-kes penghakiman di dalam sistem perundangan Islam yang mempu membuktikan bahawa sistem ini merupakan sistem yang adil dan dinamik, di samping menepati kehendak syara’ seperti yang telah digariskan oleh Al-Quran dan Sunnah.


Umpamanya, kes rogol mungkin tidak berlaku paksaan secara fizikal semata-mata. Ia juga boleh berlaku melalui tipu muslihat lain seperti kaedah tekanan mental, perasaan, dan lain-lain. Seorang mangsa rogol umpamanya mungkin terpaksa menyerahkan dirinya kepada seseorang yang dianggap lebih berkuasa dan berpengaruh serta boleh menjejaskan kehidupan keluarganya dalam pelbagai sudut. Pembuktian kes-kes seperti tentunya lebih rumit dan memerlukan pendekatan Siasah Syari’ah yang lebih mendalam.


Bagaimanapun, tentulah dangkal dan tidak benar untuk mengatakan bahawa hukum Islam telah ketinggalan zaman sedangkan ianya telah terbukti mampu menjadi tunggak kehakiman ummah selama lebih seribu tahun sejak terdirinya kerajaan Islam di Madinah sehinggalah kepada kejatuhan Khalifah Othmaniah pada tahun 1924.


Apa yang menjadi masalah ialah ramai umat Islam hari ini yang sudah terpisah dengan pengamalan syariat Islam sehingga merasa cukup asing dan melihat hukum syariah dengan penuh prejudis dan kecurigaan, sedangkan mereka tidak mempunyai kefahaman yang mendalam berkenaan ilmu tersebut. Apatah lagi apabila masyarakat bukan Islam yang juga cuba menilai hukum ini dengan keilmuan sifar, secara tidak beradab mencela dan menghina hukum Islam. -



ALLAH KNOWS BEST...

Thursday, October 22, 2009

Muhasabah Diri: Manakah Kita Lebih Kenal, Ulama Ataupun Artis?




Kenalkah Kita dengan Imam Abu Hassan as-Syaari? Imam Abu Mansur al-Maturidi? 4 Imam Mazhab? Imam Syeikhul Islam Zakariya al Ansori? Imam Ibnu Hajar al-Asqolani? Sultanul Ulama' Izz Abdussalam? Imam Fakruddin ar-Razi? Imam Ghazali? Imam Sufyan Uyainah? Imam Junaid al-Baghdadi? Imam Tajuddin as-Subki? Sultan Salahuddin? Sultan Muhammad Al Fateh?


Begitu juga dengan ulama kontemporari. Kenalkah kita dengan tokoh2 agung dunia ini seperti Imam Hassan al-Banna? Badiuzzaman Said an-Nursi? Prof Ali Jumuah? Dr Yusuf Qardhawi? Dr Syed Ramadhan Al Buty? Dr Wahbah Zuhaili? Syeikh Zaini Dahlan? Syeikh A'lawi Al Maliki? Syeikh Yasin Fadani? Syeikh Abdullah al-Harari? Syeikh al-Ghumari? Syeikh Nuruddin al-Banjari? Habib Ali Jufri? DR Harun Din, TG NIk Aziz, TG Haji Hadi?


Aku tak meletakkan kesemua kesalahan pada individu kerana sebagai manusia kita terdedah pada banyak faktor luaran. Apapun, kita kena bijak memilih. Allah bg kita aqal suruh kita belajar.. Allah bagi kita aqal suruh kita menimbang mana kebenaran mana kebatilan.. Allah bg kita aqal dan hati supaya kita memilih kebenaran dan menumbangkan kesesatan...




Mari kita boikot media2 bawah BN. Mereka menyebar fitnah yg banyak di Malaysia ini.. Antara kesesatannya ialah memuja-muji artis sedangkan artis-artis tersebut kebanyakannya secara jelas melanggar hukum syarak! Kesannya, anak-anak muda terikut-ikut dengan rentak dan gaya hidup artis.


Siapa yang tidak tahu dengan segala cerita2 bodoh lagi pelik yang dijaja artis akibat tidak membawa cara hidup yang diperkenan Islam?? Ni baru cerita mengenai kesan daripada menyanjung tinggi artis2, belum cerita tentang penipuan yg dibawa oleh media2 ni sehingga kadangkala mereka berani memfitnah dan memutar-belitkan kata2 ulama!!


Kini 'berkat' media2 bawah BN yang bobrok ini, ramai di kalangan anggota masyarakat lebih mengenal artis dan menggayakan gaya hidup artis, dalam masa yang sama tidak mengenal ulama sedangkan ulama itu adalah pewaris para Nabi! Mereka pewaris kerja paling mulia di muka bumi! Mereka mengajak kepada yg ma'ruf dan mencegah dari mungkar. Mari kita mengenali para ulama', menyintai mereka dan cuba mengikut jejak langkah mereka!

Monday, October 19, 2009

KOLEKSI KENYATAAN/ UCAPAN YANG MENGHINA ISLAM, MENGELIRUKAN RAKYAT MENGENAI ISLAM DAN MENGHALANG PERKEMBANGAN ISLAM DI MALAYSIA.

(Kenyataan Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

(Kenyataan Najib Razak pada 20hb April 1983 kepada para wartawan): Negara akan huru-hara sekiranya undang2 Islam dilaksanakan -

(Kenyataan Mahathir pada 14 Julai 1992 kepada wartawan). Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.

Ucapan Mahathir pada 30 April 1992 di perjumpaan Ketua2 Umno bahagian Johor). Saya nak tahu siapakan di antara ahli2 Pas yang sanggup memotong tangan orang jika hudud dilaksanakan di Kelantan. Barangkali Nik Aziz akan melakukannya. Jika benar kita nak tengok apa yang berlaku selepas hukum itu nanti.

Ucapan Mahathir pada 2 Mei 1992 di Papar Sabah). Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa2 lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama.

(Kenyataan Mahathir kepada para wartawan pada tahun 1994 selepas mesyuarat MT Umno). Saya ingin memastikan bahawa negeri2 yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud.

(Ucapan Mahathir pada 14 Ogos 1994 di Pasir Mas Kelantan). Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.

Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan). Apakah hukum hudud mesti dilaksanakan juga walau apa pun keadaan sehingga mendatangkan mudarat kepada orang Islam. Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum2 yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan? - Ucapan Mahathir pada 3 Mac 1994 di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan)

(Ucapan Mahathir pada 3 Mac di Pusat Bahasa Arab, Nilam Puri, Kelantan) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik. -

(Kenyataan Najib Razak pada 20 April 1992 kepada para wartawan). Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawabkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan, pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.

(Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992) "Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja."

(Sulaiman Daud, temubualnya dengan media massa, 20 Ogos 1993)" Pada pendapat saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiklah undang-undang yang ada dikekalkan

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac1994. "Saya cabar Kelantan laksana hukum hudud di depan orang bukan Islam."

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac 1994) Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994). "Al-Quran perlu ditafsirkan semula untuk disesuaikan dengan keadaan masa kini."

(Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan media massa selepas sidang Majlis Tertinggi Umno, 1994). "Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud."

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama') ialah mengajar, bukan mentadbir."

.(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam".

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Kita (Kerajaan Pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan hudud."

(Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992). "Bukan kerana dengan melaksanakan hukum hudud saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak negara Islam yang tidak melaksanakan hukum hudud,tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam."

(Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991. "Perlaksanaaan hukum hudud boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan orang bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum hudud yang lain, sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan."

(Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 24 April 1992) . "Jika mereka hendakkan sangat hukum hudud, mereka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak."

(Datuk Seri Najib Tun Razak, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992): "Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu."

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Papar, Sabah, 2 Mei 1992). "Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tidak ada tangan dan kaki? Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain, kalau sifatnya sudah tidak cukup? Hukum hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama."

(Datuk Dr. Yusuf Nor, temubualnya dengan Radio Tiga Ibu Kota, 6 Mac 1994) "Sebarang undang-undang yang dilaksanakan di Malaysia sekarang yang selaras dengan undang-undang Islam boleh dianggap sebagai undang-undang Islam."

"(Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan, 15 Julai 1994). Jika semua urusan selesai dan kita puas hati sikap Israel, kita akan mengiktiraf negara itu."

(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994). "Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam."

(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad 28/9/2001) Perhimpunan Agong Umno. Mahathir berkata: Malaysia telah diistiharkan sebagai sebuah Negara Islam oleh Dr Mahathir ketika merasmikan Kongres Tahunan Partai Gerakan pada 28 September 2001 yang lalu.

(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad3/3/94) 'Hukum rejam kepada penzina adalah primitif'.

(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad 14/7/92) 'Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja'.

(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad 2/5/92) 'Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam rakyat Islam yang mati dan kudung sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama'.

(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad 1994) 'Saya akan memastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud'( hukum Islam)

(Dato' Seri Najib TunAbd Razak 20/4/93) 'Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan'.

(Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi: 13/11/99) 'Apa erti negara Islam jika mundur'.

(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad 11/1/02 Berita Harian Mahathir berkata:"Malaysia adalah sebuah negara Islam sejak merdeka dan peniaga serta pelancong Jepun sudah melawat negara ini sejak itu lagi. "Kita tidak mengalami sebarang perubahan walau sedikitpun, lantas kebimbangan ini tidak berasas sama sekali," katanya berucap pada majlis jamuan meraikan rakan sejawatannya dari Jepun, Junichiro Koizumi di Seri Perdana di sini malam ini.

* Firman Allah SWT: "Maka demi Tuhanmu mereka (pada hakikatnya) tidaklah beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim Allah swt." (al-An'am:57)

* Firman Allah SWT: "Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang yang kafir" (al-Maidah: 44)

* Firman Allah SWT: "Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang yang zalim" (al-Maidah:45)

* Firman Allah SWT: "Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka adalah orang-orang yang fasiq" (al-Maidah:47)

* Firman Allah SWT: "Apakah hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik dari hukum Allah bagi orang-orang yang yakin?" (al-Maidah:50)

Bangkitlah pejuang2 Islam untuk membawa kembali mereka yang telah tersesat ini ke jalan yang benar atau jika mereka tidak mahu mendengar nasihat, sudah tentunya mereka perlu disingkir dari menjadi pemimpin. Bolehkah pemimpin yang membenci Islam memandu kita untuk beroleh kesejahteraan di akhirat??


MENGHINA SUNNAH - BERJANGGUT


(Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Sapa tau janggut Nabi macam mana? Sapa biasa tengok janggut nabi, ada gambar? Kita tak tau. Ada pulak yang kata janggut mesti sampai ke pusat. Ada yang special sikit macam tu! (ketawa). Apakah kita nak jadikan ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut maka kita Islam. Kononnya Sunnah Nabi. Kita tak tau. Kita tak tau sebenarnya macam mana janggut dia (Nabi) (menahan ketawa). Di zaman itu nak cukur pun mudah ke?
Dia bukan ada Gillette. Zaman nabi ada Gillette ke, tak dak. Pisau cukur pun tak dak masa tu. Jadi masalah macam mana nak cukur masa tu. Lepas itu, dia berjalan sana sini naik unta. Bukan nak dapat air banyak...(di) padang pasir".

MENGHINA HUKUM MENUTUP AURAT DAN MENGGALAKKAN RATU CANTIK

(Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Apakah kalau kita tidak tutup (aurat) kita tidak Islam? Banyak benda yang disuruh oleh agama Islam yang kita tidak buat, tetapi kita masih Islam".

Dr.Mahathir Mohamad: 5 September 1997, PWTC, Perhimpunan Agung UMNO). Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab Jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain. Akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat".

(Mahathir Mohamad, Utusan Malaysia, 19 Julai 1997) Apabila tiga orang gadis Melayu Islam, Fahyu Hanim Ahmad,18 (Alor Setar), Noni Mohamad, 19 (George Town), dan Sharina Shaari 23, (Alor Setar), menyertai pertandingan Miss Malaysia Petite 1997 yang diadakan di Classic Ballroom, Hotel Holiday Villa Subang Jaya 13 Jun 1997 ditangkap oleh lima pegawai JAIS, Mahathir yang ketika itu sedang bercuti di Okoyama, Jepun mengulas: "Cara ini meninggalkan kesan buruk sampai ke bila-bila kepada pihak yang terlibat termasuk keluarga mereka. Orang-orang ini tidak faham apa yang dikehendaki oleh agama. Inilah masalahnya apabila kita memberi kuasa kepada orang-orang yang tidak tahu menggunakan kuasa".

* Allah berfirman: "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka.( An-Nuur:31) *

Sesungguhnya termasuk ahli neraka, iaitu perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat....mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya (Muslim)

MENGHINA DAN MEMECAT ULAMA'

(Dr. Mahathir Mohamad, Majlis Tertutup Majlis Agama Kebangsaan, 1997). "Saya bukan lawan semua dengan mufti, tetapi mufti (Dato' Ishak Baharom) yang semacam ini bukan mufti. Ulama', macam-macam ulama' ada."Takkan satu orang boleh mendakwa diri dia ulama dan kita mesti sembah dia inilah waris nabi, bukan main senang. Masuk persatuan ulama' jadi waris nabi. Syed-syed pun tak pernah berkata macam itu, yang kata dia keturunan nabi, keturunan sahabat-sahabat nabi - pun dia tak kata macam itu. Ini mana-mana tempat membuat dakwaan bahawa 'ulama' adalah waris nabi'. Mudah nak jadi waris nabi. Tak payah sapa pilih."
(Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamad, 8 Nov.1991, Perhimpuan Agung UMNO, PWTC). " Ajaran ulama' inilah yang menyebabkan umat Islam menghabiskan hayat mereka semata-mata mebuat persedian untuk akhirat. Dan untuk ini, berbagai-bagai ibadat dicipta dan ditokok-tambah untuk memenuhi masa hidup mereka".

* Allah kata (berfirman): "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di kalangan hamba-hambaNya hanyalah ulama'" (Mafhum al-Quran, Surah al-Fathir:28)

* Rasullullah bersabda:
* "Ulama' itu waris sekalian para Nabi"
* "Ulama' itu pelita-pelita bumi, pengganti-pengganti Nabi
* "Ulama' itu para pemegang amanat Allah atas segenap makhlukNya" (Muslim)
Lanjutan dari gesaan Mahathirlah maka Sahibus Samahah Dato' Ishak Baharom ditamatkan perkhidmatan beliau sebagai Mufti Selangor hanya kerana bertegas agar pelaksanaan hukuman Hudud dilaksanakan dan juga kerana menyebabkan tiga orang ratu cantik Melayu-Islam didakwa di Mahkamah Syariah.

MENGIZINKAN MAKSIAT, MEMBELA ORANG BUAT MAKSIAT

Dato' Seri Abdullah Ahamd Badawi Jun 2001 : Tiada sebarang peruntukan dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang memberi kuasa kepada penguatkuasa agama negeri untuk menangkap umat Islam yang berada di premis yang menghidangkan arak sekiranya mereka tidak meminumnya.

Menteri Besar Selangor Datuk Seri Abu Hassan Omar Jun 2001 : menyifatkan bahawa tindakan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam (JAIS) menangkap 31 orang mengikut Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995 pada 10 Jun merupakan satu kekhilafan dalam mentafsir undang-undang.

Dato' Rais Yatim Jun 2001 mengkritik tindakan JAIS berikutan langkah pegawai dan kakitangan Jabatan tersebut melakukan serbuan dan tangkapan terhadap 25 orang Islam dalam sebuah pub "The Ship" di Damansara Utama, Selangor pada 11 Jun 2001 atas kesalahan orang Islam tidak dibenarkan membuat persembahan atau bekerja di dalam premis yang menjual minuman keras : "Apabila undang-undang ini dikuatkuasakan, saya percaya masalah seperti ini akan berkurangan dan dapat diketepikan. Walaupun undang-undang ini akan dikuatkuasakan, kita mesti terus berhati-hati juga tentang sistem penangkapan dan penguatkuasaan supaya persepsi orang ramai terhadap kuasa yang ada tidak bercanggah, konon sewenang-wenang dilakukan tangkapan dan sebagainya," katanya.

* JAIS: Enakmen Jenayah Syariah Selangor, No.9 thn 1995 menerusi Seksyen 10, menetapkan mana-mana orang Islam yang memilikki, menyimpan atau menjual bahan yang menghina Islam boleh dikenakan hukuman penjara lima tahun atau denda lima ribu ringgit atau kedua-duanya sekali. Hukuman bagi penjual atau pemilik bukan Islam akan dirujuk kepada Kementerian Dalam Negeri, KDN.

MENGHINA SEKOLAH AGAMA DAN PELAJAR ALIRAN AGAMA ISLAM

Dr Mahathir 20hb Julai, 2001 Mengenai gejala kumpulan Black Metal yang memikat muda-mudi Islam dengan muzik yang menyeronokkan dan membawa mereka ke jalan murtad, memijak Al Quran dan memuja syaitan, Dr Mahathir cuba mencemarkan imej sekolah-sekolah agama Islam dengan memberi gambaran ( tanpa bukti ) bahawa kebanyakkan murid-murid sekolah yang terjebak dalam gejala tersebut terdiri dari murid-murid sekolah agama.. Dr Mahathir telah merayu kepada ibu bapa supaya memastikan anak-anak mereka tidak terjebak dalam gejala Black Metal itu, tetapi ramai orang Melayu telah ketawa sinis kerana mereka tidak mudah lupa bahawa hobi kegemaran Dr Mahathir adalah menghina dan memperlekehkan Al Quran. Apa bedzanya antara Dr Mahathir yang menghina Al Quran dengan kumpulan Black Metal yang memijak Al Quran?

UMNO MENDORONG ORANG LAIN SUPAYA MENGHINA ISLAM

KUALA LUMPUR, 13 Mac (Hrkh) - Persatuan Ulama Kedah (PUK) hari ini membuat laporan kepada Bahagian Penguatkuasaan dan Pendakwaan, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Jawi), berhubung dua artikel yang disiarkan akhbar 'The Sun' pada 14 Julai 1999 dan 21 Februari 2001 yang didakwa menghina Islam, mempersenda kitab suci al-Quran dan menghina institusi agama Islam di negara ini. Dua artikel yang bertajuk 'Now, the the mufti blame Hindi film' yang disiarkan pada 21 Feb lepas serta 'Death for Apostates Unjust', pada 14 Julai 1999 lalu, menggambarkan penulisnya, Akbar Ali, menghina dan mempertikaikan syariat Islam.

KENYATAAN RASMI PSARAFHQ

http://mindarakyat_2.tripod.com/2001feb/i2001-0475.htm

RTM-TV2 SIAR FILEM MENGHINA KESUCIAN ISLAM
Kami dari warga kerja PSARAFHQ dengan rasminya merasa terhina dan membantah keras tindakan Radio & TV Malaysia sebagai saluran rasmi kerajaan Barisan Nasional menyiarkan filem Yahudi yang menghina kesucian agama Islam melalui siaran TV Malaysia.


Saluran 2 TV Malaysia menyiarkan filem bertajuk "The Leading Man" melalui slot 2 BY 2 pada jam 10.00 malam bertarikh 8hb.Feb.2001 (Khamis malam Jumaat) yang terang-terang menghina kesucian Islam.


Dalam filem " The Leading Man" ini terdapat adegan romantis di atas ranjang dengan suara latar AZAN SEDANG DI LAUNGKAN...???? Perbuatan ini benar-benar telah menghina dan memperlekeh kesucian agama Islam yang di anuti oleh rakyat dan bangsa Malaysia.
Pihak kami beranggapan pihak RTM tidak bertanggungjawap kerana membenarkan filem "The Leading Man" ini di siarkan dalam saluran 2 untuk tontonan umum.


Pihak kami juga merasa terhina kerana RTM yang di kuasai oleh kerajaan Barisan Nasional tidak berhati-hati dan mengambil kira kepentingan umum terutamanya orang Islam di Malaysia ini apabila menyiarkan filem yang menghina kesucian agama Islam.
Pihak kami juga dengan tegasnya menyeru kepada seluruh rakyat dan bangsa Malaysia memboikot seluruh siaran dari Radio & TV Malaysia akibat dari penyiaran filem " The Leading Man " ini.





Pihak kami juga memohon dengan tegasnya kepada Radio & TV Malaysia melalui Menteri Penerangannya memohon maaf secara rasmi melalui media elektronik dan media cetak kepada seluruh Umat Islam Di Malaysia akibat dari kesalahannya menyiarkan filem yang menghina kesucian Agama Islam ini.

Saturday, October 17, 2009

Mari Ke Parti Islam Se-Malaysia.




Nyanyi dengan nada lagu Seroja

Mari berhimpun di kota, bandar di desa…
[pastikan kita selalu dengar ceramah agama, mentarbiyyah hati]

Aaaa………….

Insaflah semua, ibu bapa & remaja….

Ulama’ kita dihina, jangan dihina….
[pemutar belitan pandangan ulama’ penyelewengan fakta di media perdana, anda terpengaruh?]

Aaaaa……….

Dengarlah ia, walaupun sebentar saja…..
[datangla ceramah, baru terbukak ckit ati tu]

Rupa yang elok, jangan dicukur bulu keningnya..

Dicukur bulu keningnya, aaaa…….
[macam anak bini pemimpin2 UMNO.. takleh buat camni ni..dilarang!]
(Hai Ahli Kitab, mengapa kamu mencampur-adukkan yang hak dengan yang batil dan menyembunyikan kebenaran padahal kamu mengetahui)
(ali-Imran: 71)

Biarlah ia, sekadar oo sekadar saja…….

Mengapa kau bermenung oo UMNO berhati bingung….(2x)
[mengapa masih kekal dengan dasar kebangsaanmu itu? Dasar kebangsaan tak mampu menyelesaikan masalah-masalah yang ada sekarang ni.]



Mari bersama ke Parti Islam Se-Malaysia….
[apalagi, juangkan Islam! Ia lagi penting dr juangkan keMelayuan..org Islam mati masuk syurga, orang Melayu belum tentu lagi, maka insyAllah kamilah yang berada di pihak yang benar]

Sekarang bukan zaman bermenung, zaman bermenung….(2x)

Mari bersama oo adik menghindar dosa….

-[jangan sokong pemimpin yg tak berfikrah Islami. Islam bg UMNO (bila dinilai secara zahir) hanya pada nama.,sedangkan judi, arak dan zina terus berleluasa di bawah pemerintahan mereka..]

(Dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang mengikuti hawa nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari Allah sedikitpun. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk orang-orang yang zalim)
(al-Qashash: 50)

mereka yang melakukan kezaliman ini diancam oleh Allah:
...Nudziqhu min 'adzabin alim.
“...Niscaya akan Kami rasakan kepadanya sebahagian siksa yang pedih".
(al-Hajj :25)

Mungkin kerana masih ada golongan yang melakukan amar ma’ruf nahi mungkar, maka dengan izin Allah kita masih selamat..tapi tggulah azab Allah sekiranya kita terus leka dengan permainan dunia..

Firman Allah :-
وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الأرْضُ
Maksudnya : "..dan andainya Allah tidak mempertahankan setengah mereka dengan setengah yang lain nescaya rosaklah bumi…"
(al-Baqarah : 251)


Kepada orang2 UMNO, sedarlah..! Ikutilah ajaran Islam dengan sempurna..Jangan kita bertindak zalim dengan meletakkan seseorang, institusi atau apa saja tidak kena pada tempatnya.

Orang yang salah memimpin sesuatu jemaah. Orang yang jahil jadi pemimpin. Orang berilmu berdiam diri. Orang miskin terus melarat tiada pembelaan... Ini semua tidak sepatutnya berlaku. Marilah kita meletakkan Islam sebagai dasar utama negara dan amalkannya, insyaAllah semua masalah selesai. Kalau pemimpin negara sekarang tetap taknak buat macam ni setelah dinasihati, maka eloklah kita tukar je pemimpin lain yang nak jadikan Islam sebagai dasar. Ramai pemimpin2 PAS yang berkelayakan untuk menggalasnya, insyaAllah...


“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh) kamu apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.”
(an-Nisa’: 58)


Astaghfirullah al-Azim..Allahummaghfirliqaumi fainnahum laya’lamun..

Friday, October 16, 2009

Dialog Dengan Penyokong UMNO (Isu Siapa Pemimpin PR)



Penyokong UMNO perlu diberi pencerahan..


Penyokong UMNO:
setinggi maner ilmu agama TG nik aziz n son pown, bakal PM korg tetap pak anwar 16 september gak.. bukan ulamak pown yg korg ketengahkan.. sbb ko tau bangsa lain mesti susah nak terima.. apa2 keputusan dlm PR pown nik aziz n pemimpin2 PAS xde kuasa.. mereka hnya mampu bersuara sekejap, then senyap last2 mintak maaf saje... kesian gak aku tgk~

setiap org berbeza tahap ilmu nyer.. TG nik aziz expert bab agama, then najib expert bab ekonomi n defend, so xblehla tertumpu pada satu bidang jerk.. bak kata Tun Mahathir, buat apa nak suruh najib berdebat dengan nik aziz? nanti nik aziz cakap bahasa arab, najib plak cakap english, dua2 xpaham... pown tak guna jugak..~

so, bab ilmu n pelajaran tue masing2 ada cara mereka yg tersendri~




Aku: Apa salahnya kalau Anwar jd pemimpin.? Tak salah apa pun.. Syarat kepimpinan sebenarnya bukanlah ulama tetapi benar2 Muslim. Tu lah yg dimaksidkan dgn kata ‘fikum’ dalam hadith2 yg menyebut pemerintahan. Yang dimaksudkan dgn BENAR2 MUSLIM tu ialah, dia walaupun sbg pemerintah kenalah iktiraf ulama’, dengar nasihat ulama’.. Aku tgk Anwar respek TG Nik Aziz, kalau PM 2dari UMNO ni jgn haraplah, kata2 Mufti dia tolak mentah2 tanpa hujah. Siap ada yg kena pecat lg sebab keluar fatwa tak boleh buat pertandingan ratu cantik.. apa nak jd la dgn PM yg mcm ni, mghina ulama.

Kalau PAS tak suka dengan seseorang mufti, itu disebabkan PAS ada hujah tersendiri, mungkin fatwa yg diucap mufti tu adalah fatwa karut, fatwa utk ‘cari makan’daripada pemerintah! Bukannya fatwa karut yg boleh dibincang dan dimenangkan oleh hujah yg lebih jelas. Jadi, Anwar tak salah utk jd pemerintah seandainya dia masih lagi berpakat dgn ulama. Malah, ia satu gandingan yg sgt baik apabila ulama bergabung dgn umara.

Memanglah setiap orang berbeza tahap ilmu dan berbeza juga pada kemahiran dalam bidang2 ilmu. Islam yg gemilang dulu pun bukannya tertumpu pd satu bidang ilmu. Buktinya, Islamlah yg melahirkan Bapa Kimia, Jabir Ibn Hayyan, Bapa Penerbangan iaitu Ibn Firnas walaupun digembar-gemburkan yg mempeloporinya adalah Oliver dan Wilbur Wright oleh Barat. Ni pun baru sebut dua nama..

Apa pun, hujah merepek ko tak leh berdebat sebab bahasa tu tak dapat diterima.. kalau nak org terima gak, bentangkanlah hujah tu pada budak2 ataupun rakyat yg jahil… macamlah Nik Aziz dan Najib tak boleh cakap Melayu. Kalau Nik Aziz keluar dalil bhs Arab, mintalah dia terjemahkan. Macm tu jugak kalau Najib ckp ‘hujah’ kononnya dalam English, terjemahkanlah balik.. jgn guna hujah kebudak-budakan utk mengelirukan rakyat.. bukan nak suruh Najib berdebat dalam hal2 yg mendalam dalam agama yg dia mungkin tak mengetahui secara jelas seperti haid wanita,muamalat dan dasar perbankan Islam dll, tp atas dasar pemerintahannya. Aii, dia kan memimpin negara, mestilah kena tahu cara memimpin mengikut ajaran Islam. Kalau itu pun dia tak tau sampai takut nak terangkan tentang cara dia memimpin/ memerintah pada Nik Aziz, takyahlah jadi pemimpin.

Org2 jahil apabila memimpin akan merosakkan orang2 yg di bawah pimpinannya. Habis punah-ranah rakyat, tu la sebab macam2 jenayah dan kemaksiatan berlaku kat negara kita ni.! Drpd masalah tak ajar rakyat tutup aurat, tak jaga pegaulan yg bebas, tak halang konsert2 hiburan yg melampaui syariat, tak tutup web2 porno, tak menyediakan prosedur ketat pada penyewaan hotel, tak menerangkan kpd masyarakat terutama ibu bapa agar memudahkan prosedur perkahwinan yg menjadi fitrah manusia, ini semua akan menjadikan zina berleluasa. Itu baru satu masalah dan bukti kerapuhan pimpinan UMNO! Baru hal zina, belum masuk lagi bab rasuah, sistem pendidikan korup, mat rempit dan lain2!

takutlah pada Allah…. Adakah UMNO bersungguh2 melakukan semua perkara ni atau sekadar melepas batuk di tangga? Adakah kerja mereka hanya memberi gambaran kpd msyrkt yg mereka ni konon lakukan semua tu tapi hanya sekadar gimik politik? Yg lebih utama bg mereka adalah memuaskan hawa nafsu? Nauzubillah..
Cara berbeza takpe, tapi tujuan mesti sama iaitu kpd Allah dan jgn melanggar syariatNya.

dalam pada tu, kenapa UMNO tak tukar dasar kebangsaan kpd dasar Islam? kenapa anda wahai penyokong2 UMNO dlm ni tidak membincangkannya? bincangkanlah! inilah yg utama sekali utk dibincangkan. jgnlah ragu2 dgn dasar Islam.

(Tiada komen balas daripada mereka selepas itu)

Wallahu’alam…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...